Inclusief

17 februari 2022

Het is een woord dat je dezer dagen overal tegenkomt. Ik ken het vooral uit de winkel, inclusief btw staat er dan op de bon: bij de prijs inbegrepen dus. Of op de rekening van je huisje dat je hebt gehuurd: inclusief schoonmaakkosten. Maar het woord inclusief wordt vandaag vooral gebruikt om aan te geven dat je niemand mag buitensluiten. Iedereen hoort erbij. Nou daar veert de christen van op. Want uiteindelijk is het christendom een zeer inclusieve godsdienst. We sluiten niemand bij voorbaat uit. Iedereen is welkom in de samenkomsten van de gemeente. We kijken niet naar kleur, afkomst of voorkeuren. Dat wordt kinderen al vroeg geleerd: Je mag komen zoals je bent. Natuurlijk kijken we een beetje vreemd op als er een vreemdeling binnenstapt, iemand die wat anders is dan wij gewend zijn, maar na verloop van tijd trekt dat wel weer bij. Dat gebeurt omgekeerd ook trouwens. Mensen die onze samenkomsten binnenlopen kunnen ook wat vreemd opkijken en ons wat vreemd vinden. Maar na enige gewenning valt dat meestal wel weer weg.

Je mag komen zoals je bent.

Alleen niet blijven wie je bent. Althans zodra je het geloof serieus gaat nemen. Zodra je meer en meer gaat zien dat we een probleem hebben met God, dan moet er een oplossing komen. En die oplossing wordt ons 'voor niets' aangeboden: Jezus Christus. En dat ga je merken ook. God houdt te veel van ons om ons te laten wie we zijn. Er gaat een grote verbouwing beginnen. En in het begin denk je: Dat was ook hard nodig. De deur hing wat scheef, de kozijnen konden wel een likje verf gebruiken en de dakgoot was ook hard aan een vervanging toe. Uiterlijke zaken als vloeken, schelden, ongeduld enzo. Daarvan weet je dat ze aangepakt moeten worden. Maar al spoedig merk je dat Christus veel grondiger te werk gaat. Er vinden niet alleen reparaties plaats, ons hart wordt grondig vernieuwd. Het wordt zelfs afgebroken en weer opgebouwd op een nieuw fundament. Zo leer je anders denken. Bekering noemen we dat. En dat proces verloopt volgens het bouwplan zoals de hemelse Architect het in Zijn woord heeft omschreven.

Dat heeft nogal gevolgen. Bijvoorbeeld hoe je omgaat met de ander, hoe je tegen relaties aankijkt of hoe je omgaat met geld en met de schepping. Alle terreinen van het leven worden door de inwerking van Christus beÔnvloed.

En dan ontstaat er een probleem. Want dat betekent dat je niet alle soorten van relaties goed vindt. Dat betekent ook dat je niet zonder reden mensen mag doden, zelfs niet in de baarmoeder. Je mag komen zoals je bent, maar niet blijven wie je bent. En daar gaat het schuren met onze moderne maatschappij. Daar geldt vooral het motto: je bent wie je bent en dat heeft iedereen maar te accepteren. Dat heet inclusief. D'66 heeft in haar verkiezingsprogramma staan: Laat iedereen vrij, maar niemand vallen. Iedereen doet mee. Mooie woorden, maar in de praktijk gaat het anders. Afgelopen weekend maakten zowel GroenLinks-leider Jesse klaver als Sigrid Kaag van D'66 bekend dat hun volgelingen op gemeentelijk niveau vooral niet moeten samenwerken met PVV of FvD. Nu roepen deze partijen soms dingen waar je echt hele kromme tenen van krijgt, maar moet je ze nu bij voorbaat uitsluiten? Hoe inclusief is dat? Ze laten die partijen dus gewoon vallen. Hoe eerlijk is dat nog als je in je programma zegt: wij laten niemand vallen?

Het geeft direct aan dat het bepaald niet meevalt. Want sommige denkwijzen zijn zo verwerpelijk, die wil je niet breed verspreid zien. Alleen wie bepaalt dat? Als straks de PVV de meerderheid in ons land haalt, heb je dat als democraat maar te accepteren. En anders moet je eerlijk zijn en ronduit toegeven, dat democratie blijkbaar ook niet alles is.

En in dat geval zou je ook een kerk die er wat ouderwetse ideeŽn op na houdt over het huwelijk gewoon de ruimte kunnen geven. Dat heet dan een inclusieve samenleving. Maar dat is nu precies wat ze niet doen. En daarmee krijgt deze partij wat dictatoriale trekjes. Ze zeggen inclusief te zijn, maar zijn steeds als eerste om van alles en nog wat te verbieden wat niet me hun denkbeelden strookt. Ik snap daar eerlijk gezegd niet zoveel meer van. Maar ondertussen moeten we er wel rekening mee houden dat het steeds lastiger wordt om te staan voor de heiligheid van het huwelijk zoals de Bijbel er over spreekt, want zo sluit je mensen buiten wordt dan gezegd. En toch maar proberen in gehoorzaamheid aan het Woord te leven. Het heeft uiteindelijk een breder perspectief dan wie dan ook ons kan geven.


Meer informatie:
ds. G.C. Bergshoeff
033-277 13 77
dsb@hervormdscherpenzeel.nl

Terug naar het nieuwsoverzicht