Op pad met de metaaldetector

19 april 2019

Op zaterdagmiddag 13 april gingen Henko en Alieke van de Weerd en Daniël Versteeg gewapend met een tweetal metaaldetectoren en een aantal schepjes de ontruimde kerk binnen om te onderzoeken of er onder het zandoppervlak nog zaken van enige waarde verborgen lagen.

Regelmatig sloeg de detector aan maar even zoveel keer bleek het loos alarm. Er werd dan bijvoorbeeld een aluminium snoeppapiertje onder het zand vandaan gehaald. Maar het was ook diverse malen 'raak'. Een zilveren gulden, een vijf cent muntstuk, een euro of een ander muntstuk kwamen dan tevoorschijn. Maar de metaaldetector sloeg ook aan op tal van spijkers en schroefjes, een schroevendraaier of een volledig verroeste pijptang van een loodgieter uit lang vervlogen tijden.

Tussen alle metalen voorwerpen en diverse botfragmenten kwam er ook een muntstuk uit de provincie Zeeland met de teksten: 'Zeelandia' en 'Luctor et Emergo' uit het jaar 1776 tevoorschijn. Volgens Henko, die vaker dergelijke munten had gevonden, bleek dit muntstuk dan misschien van enige historische waarde, maar geen enkele geldelijke waarde. Helaas, kon dit muntje, geen flinke duit in het zakje doen voor wat betreft de bekostiging van de vloerrenovatie.

> Lees meer over de vloerrenovatie
> Bekijk de foto's

Dit is een nieuwsbericht van het college van kerkrentmeesters

W. van de Kleut