Bezoek uit Borla

24 augustus 2018

Zoals velen waarschijnlijk gemerkt hebben, hebben 18 jongeren samen met dominee Arpad en zijn vrouw, in de week van 4 t/m 11 augustus, Scherpenzeel bezocht. Dit was een hele mooie week, waarin we elkaar beter hebben leren kennen. En bovenal hebben kunnen delen dat het onze broers en zussen in het geloof zijn. Ondanks dat we verschillende tradities en taal kennen, geloven we in dezelfde God. We hebben van elkaar geleerd en elkaar bemoedigd. Daarnaast mochten we ook onze cultuur delen. We hebben samen boerengolf gespeeld en de Zaanse schans bezocht. En was het voor de meeste Hongaarse jongeren de eerste keer dat zij de zee zagen. Mocht je meer verhalen willen horen, vraag het aan een van de Scherpenzeelse jongeren.

Graag wil ik ook iedereen bedanken voor de hulp en medewerking bij het organiseren: de koks, de mensen die hun bedden beschikbaar hebben gesteld, de kosters en vele anderen.

In de week hebben we een gift ontvangen van de groep. Een tekening van de kerk in Borla, getekend door een van de Hongaarse jongeren. Deze tekening komt in de hal van Philalethes te hangen.

Een mooi ontmoetingsmoment
Zoals in deze vakantieperiode gebruikelijk, was ook op woensdag 8 augustus de kerk weer open. In deze week logeerden onze gasten uit Borla in ons midden.

Ze maakten op deze woensdag ook enthousiast en geïnteresseerd gebruik van de mogelijkheid om de kerk te bezichtigen. We verdeelden hen in 3 groepen, elk met een gids, die hen uitleg gaf van de bijzonderheden van ons kerkgebouw. We hadden een geïnteresseerd publiek. Na afloop van de rondleiding en het concert hebben we ds. Boros Arpad (Boros is zijn achternaam) gevraagd iets te schrijven in het gastenboek. Dat wilde hij graag doen.

De tekst daarvan willen we graag met ieder delen:

"Broeders en zusters in Christus Jezus,

Jullie gaven ons een ervaring die we niet kunnen vergeten. Een week, waarvan we geloven, dat het veel levens in onze groep zal veranderen. We zijn zo dankbaar voor jullie. God zegenen jullie, wees Godvrezend en heb je naaste lief. Zijn genade met jullie allen. Vergeet Johannes 3:16 niet.

Van de jeugdgroep van Borla en de dominee.
2018, 4 – 11 augustus, Scherpenzeel".

Zie ook: Commissie gemeentecontacten Oost-Europa