Liturgie van de dienst op Goede vrijdag 15 april 2022 om 10:00 uur

Voorganger: ds. G.C. Bergshoeff

Lezing: Markus 15:21-41

Op Goede Vrijdag is er ’s morgens een samenkomst waarin we ons vooral zullen richten op de kinderen. Deze dag herinnert ons aan één van de meest dramatische momenten van de wereldgeschiedenis, de dood van Jezus. Vooral ook de manier waarop het is gegaan doet ons beven. Een kind zou zeggen: Dat is niet eerlijk! Ze hebben Jezus behandeld als een misdadiger, terwijl er geen spoor van misdaad te vinden was in Hem. Ze hebben Hem de meest vernederende straf opgelegd, namelijk de kruisiging. Maar dat was niet zomaar. Het heeft een bedoeling. Ik ken namelijk genoeg mensen bij wie wel de nodige sporen van misdaad te vinden zijn, ik ben er zelf zo eentje. Juist daarom liet Jezus zich als misdadiger behandelen, om ons vrij te spreken. Zo bezien is deze dag toch goed te noemen, een goede Vrijdag. Christus liet zich als misdadiger behandelen opdat wij, misdadigers van huis uit, vrijgesproken zouden worden. De lezing in deze samenkomst is Markus 15:21-41.

• De kerkenraad komt binnen
  • Zingen: Weerklank 144 (Hij kwam bij ons heel gewoon)
  • Votum en groet
  • Zingen: Psalm 116:1
  • Wat geloven wij
  • Zingen: Psalm 17:3
  • Uit de Bijbel: Markus 15:21-41
  • Zingen Op Toonhoogte 425
    Als ik m'n ogen sluit en denk aan Golgotha,
    dan lijkt het net of ik daar op die heuvel sta.
    Ik zie het houten kruis, zie wat de mensen doen,
    dat Jezus sterven moet, want dat gebeurde toen.

Ik doe m'n ogen dicht en vouw m'n handen stil.
    Ik bid met heel mijn hart, wat ik Hem zeggen wil:
    Heer, aan dat houten kruis, droeg U de straf voor mij.
    Ik had nog nooit een Vriend die zoveel hield van mij.
  • Preek: Is Jezus een misdadiger?
  • Zingen: Weerklank 564 (Alzo lief had God de wereld)
  • Gebed
  • Psalm 118:14