Adema-orgel

Door Adema's Kerkorgelbouw is in april 2008 het nieuw orgel voor onze kerk opgeleverd. Het instrument telt 34 registers verdeeld over hoofdwerk, zwelwerk en pedaal. Er is bijna drie jaar aan gebouwd.

het Adema-orgel

Het Adema-orgel is niet het eerste orgel waarop de gemeentezang in hervormd Scherpenzeel wordt begeleid. In 1822 werd het eerste orgel gebouwd door J.C. Friedrichs uit Gouda. Het orgel had 15 registers verdeeld over hoofdwerk en rugwerk; het pedaal was aangehangen. Na in de twintigste eeuw nog enkele wijzigingen te hebben ondergaan, kwam er op 22 april 1945 een definitief einde aan het Friedrichs-orgel. Met het opblazen van de kerktoren door de bezetters werd het orgel onherstelbaar beschadigd.

Na de wederopbouw van de kerk plaatste de Utrechtse orgelmaker J. de Koff & Zoon in 1948 een nieuw orgel van 24 registers (twee manualen en pedaal). Daarbij werd gebruik gemaakt van onderdelen uit een Witte-orgel uit 1865. Het orgel kreeg een mechanische tractuur, wat voor die tijd eerder uitzondering dan regel was. Het instrument is ongewijzigd gebleven. In 2002 werd besloten het orgel te vervangen door een nieuw instrument van Adema's Kerkorgelbouw. Begin juli 2005 werd het De Koff-orgel gedemonteerd om deels te worden hergebruikt in het nieuwe instrument.

Meer informatie over de nieuwbouw van het Adema-orgel en de orgelgeschiedenis van de hervormde gemeente is te vinden op de website www.ademaorgelscherpenzeel.nl