borla

Reformierte Gemeinde Borla, Roemenië

Borla ligt aan de weg van Satu Mare naar Zalau, niet ver van Zalau. Het is een Hongaarssprekende gemeente.
In Borla staat een mooie, oude kerk waar ds. Arpad Boros sinds 1992 predikant is.

Er staat een nieuw kerkelijk centrum naast de kerk. Dit centrum hebben ze geheel met eigen mensen gebouwd, zonder ondersteuning van buitenaf. Vanzelfsprekend is men daar trots op. Het geheel ziet er keurig uit. Het is een gebouw van drie verdiepingen met op de begane grond een dubbele garage voor de predikant, de werkkamer van de predikant, een grote keuken met servies voor 100 personen, een bijkeuken en een toiletgroep. Op de eerste verdieping is een grote zaal voor vergaderingen en bijeenkomsten. De bovenverdieping met slaapverblijven voor meerdaagse samenkomsten moet nog gedeeltelijk worden afgewerkt.

Ds. Árpad Boros en zijn vrouw Katalin.

Ieder jaar wordt er in Borla een VakantieBijbelweek georganiseerd. Szídi Matís heeft de organisatie. Zij is een van de jongeren uit de kerk van Borla. Samen met enkele vrienden organiseert zij alle activiteiten en bereid zij de verschillende werkjes voor. De Bibliáhét (zoals het op zijn Hongaars heet) start op maandag en duurt 5 dagen. De zondag na de week is er een afsluitende dienst waarbij alle kinderen hun gemaakte werkjes presenteren en de geleerde liedjes ten gehore brengen.

Ieder jaar worden er in Borla kerstpakketten bezorgd voor de aller armste families.

Ella Kocsis-Király werkt hier niet meer. Er wordt naar een andere kerkelijk werkster gezocht. Wij wachten op bericht hoe het nu verder gaat.

Az Úr áldjon! (De Heere zegene u!)